Läbi aegade on apteegil ja apteekril olnud oluline roll aidata inimestel haiguseid ennetada ja ravida. Ometigi on apteegid tugeva potentsiaaliga Eesti tervishoiusüsteemis – apteekrite ekspertteadmised võimaldavad ravimimüügi kõrval ka koostöös arstidega leida patsientidele nii ennetuse, ravi kui järelravi lahendusi. Apteekrite tervishoiusüsteemi kaasamisest võidavad eelkõige inimesed ja tervikuna kogu esmatasandi tervishoiusüsteem.
Apteegiteenuste kättesaadavus on üle Eesti väga hea. Apteekrid on kujunenud inimeste jaoks usaldusväärseks tervise nõuandjaks ning on üha sagedamini esmaseks kontaktiks tervishoiuga, kelle poole pöördutakse. Viimaste aastate tervishoiukriisid kinnitasid vajadust tuua tervisetestid ja vaktsineerimine apteekidesse - inimestel on valmisolek apteegis kasutada terviseteenuseid.
Eesti apteekides töötavad kõrgharitud proviisorid ning farmatseudid, kellel on kõrgeim kompetents ja suurim teadmiste pagas ravimite ravivormidest, koos- ja kõrvaltoimetest ja manustamisviisidest, mistõttu võiks parim raviplaan sündida arsti ja apteekri teadmiste koostöös. Teenuskesksete lahenduse kasutuselevõtt aitakski ennekõike abiotsivaid inimesi, asendaks dr Google’it ning looks tugevamat sünergiat esmatasandi tervishoiuteenuste pakkujate vahel, toetamaks perearstide ja ka eriarstide tööd.
Kaasajastades ja laiendades apteegiteenust, sealhulgas luues eeldused erinevate tervishoiuteenuste pakkumiseks apteegis, täiendatakse oluliselt meie esmatasandi tervishoiu võimekust.
Apteekide ja apteekrite aktiivsem kaasamine ei tähenda kindlasti, et haiguste diagnoosimisel ja ravimisel väheneks arsti roll või et luumurruga ei peaks kiirustama EMOsse. Vastupidi! Kuna apteeker on kõige kättesaadavam ning sagedamini kõnetatav tervishoiu valdkonna spetsialist, on apteegist saanud esimene tervisemurede valideerimise filter. Vaid tervisevaldkonna tõhus koostöö tagab meie rahva tervise ja heaolu. Meil on veel pikk tee minna selle potentsiaali täieliku kasutamiseni, kuid ühine visioon ja tekkiv sünergia on heaks alguseks. Nüüd on vaja sellele hoogu juurde anda ja kiiremini tegudeni jõuda.
Apteegid on tervishoius justkui filtrid, kes aitavad teostada kvaliteetsemat esmatasandi tervishoiuteenust
Milline peaks siis olema kaasaegse apteegi roll tänases esmatasandi tervishoius?
Apteekrite roll võiks järjest enam olla vahelüli tervishoiusüsteemis, kes aitab vähendada perearstide koormust läbi erialase ravimikonsultatsiooni, kuid kes ei pane diagnoose.
Teisalt, kuna apteek on enamasti esimene koht, kuhu inimesed erinevate terviseküsimuste ja haigussümptomitega pöörduvad, siis on apteekril võimalus neid oma eriala-teadmiste piires nõustada – vahel on selleks nõustamiseks ka soovitus pöörduda perearsti või eriarsti poole, sest ennetavast tervisetootest või käsimüügiravimist ei pruugi abi olla.
Pöördudes apteeki viirushaiguse sümptomite leevenduseks või otsides abi lapsel tekkinud kõrva- või kõhuvalu vastu annab apteeker vajalikud nõuanded või soovituse pöörduda arstile kas harjumuspäraselt või üle digisilla apteegi tervisekabinetis.
Täna on apteekides ka võimekus luua tervisekabinetis videosilla vahendusel kaugkonsultatsiooni arstiga, et mõista tervise taastamise võimalusi - kas jääda kodusele ravile, pöörduda perearsti või hoopis kiiremas korras erakorralise meditsiini osakonna poole.
Koostöö apteekrite ja arstide vahel, aitab kiirendada terviseteenuste kättesaadavust, ennetada haiguseid ja seega pakkuda inimestele kiiremat tervise toetamise lahendusi.
Apteekrid on ravimispetsialistid, kellel on lai teadmiste pagas, et aidata toetada inimeste tervist ennetusest kuni ravi ja taastumiseni.
Küsimus on, kas ja kuidas kasutada apteekrite ja apteegiteenuste potentsiaali ära nii, et inimene saaks vajaduspõhiselt ja kiiresti abi ning Eesti tervishoiusüsteem toimiks vajalikus sünergias ja teineteist toetavalt. Arstid, apteekrid ja terviseteenuste osutajad peaksid olema rohkem avatud koostööks – vaid nii areneb süsteem tervikuna ning kasvab usaldus tervishoiusüsteemi vastu tervikuna.
Merilin Israel
Südameapteek / Proviisor